Oppdaterte tall for sosiale medieplattformer i Norge.
Vi har fulgt med på Ipsos sine rapporter i årevis, og de gir oversiktlige og fine rapporter som inkluderer blant annet Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, LinkedIn, Twitter og TikTok. De måler 15 sosiale medieplattformer og rapporten viser andel profiler, bruksfrekvens og utvikling for et utvalgt av plattformer.
De viktigste trendene er:
- 9 av 10 bruker sosiale medier ukentlig eller oftere, 8 av 10 daglig. Det er aldersgruppen 30-39 år som er de mest ivrige, 83 % oppgir at de er på sosiale medier minst en gang per dag.
Andel profiler
- Facebook er fortsatt plattformen der flest nordmenn oppgir at de har en profil.
Hele 82 % av befolkning over 18 år hevder å ha dette, noe som tilsvarer nesten 3,56 millioner nordmenn over 18 år. - Snapchat har en unik posisjon i Norge som den 2. største plattform i antall profiler med 65 % av befolkning over 18 år.
- TikTok er nå inne blant topp 5 med over 1,3 millioner registrert voksne brukere i Norge, og viser en eksplosiv vekst med en dobling på to år – 31 % av nordmenn over 18 år sier de har profil på plattformen.
Daglig bruk
- Facebook er fortsatt den plattformen flest benytter minst en gang per dag. 66 % over 18 år bruker Facebook daglig, mens 49 % bruker Snapchat daglig.
- TikTok fortsetter å vokse og er den femte største sosiale medieplattformen i Norge, men hensyn til bruksfrekvens. 22 % nordmenn over 18 år bruker plattformen daglig.
- I målgruppen 18-29 år, er Snapchat det hyppigst brukte sosiale mediet daglig i Norge med 70 % daglig dekning, nå etterfulgt av TikTok (56 %) som har visst en sterk økning gjennom hele året og har nå gått forbi både Instagram, YouTube og Facebook i denne målgruppen.