Del:

Omnikanal markedsføring – La kanalene virke sammen

AKTUELTMERKEVAREBYGGINGSEOSTRATEGI
Omnikanal markedsføring handler om å bruke flere kanaler, plattformer og kontaktpunkter med kunden sømløst og riktig. Det handler ikke bare om treffe kunden med et budskap, men lede de på kjøpsreisen fra ukjent kunde, passivt interessert til faktisk kjøpemodus og betalende kunde.

De aller fleste av oss som jobber med markedskanaler eller plattformer bruker mer enn en for å nå ut til våre kunder, men ofte brukes det samme budskapet i alle kanalene og det er heller ikke samkjørt. Vår påstand er at en samkjørt og sømløs flerkanal løsning skaper magi med kundene. De som har gjennomført det vet hva vi snakker om – og vender aldri tilbake. 

 

Det må imidlertid gjøres rett – og her er en oppskrift på vei mot sømløs markedsføring på flere kanaler: 

1. Alt begynner med kundene dine i dag: Hvem er kundene dine, hvilke forventninger har de og hvordan ønsker de å samhandle med deg? Spør dem gjerne. Gjennom undersøkelser, kundedata og analyser kan du få innsikt i verdifulle ønsker og behov – som du kan bruke effektivt.

2. Identifiser kanalene dine: Hvilke kanaler og plattformer bruker dine kunder  oftest hvor treffer du de best. Kanalvalget ditt bør alltid starte med nettstedet ditt, deretter kan det være sosiale medier, nettaviser, mobilapper, e-post, fysisk butikk, kassaapparatet  eller andre digitale og fysiske berøringspunkter.

3. Tenk helhetlig:  Sørg for at budskapet, designelementer og kundeopplevelsen er helhetlig på tvers av kanalene du bruker. Dette inkluderer farger, logoer, tonen du kommuniserer med, produktinformasjon og selvsagt kundeservice.

4. Samkjør kanalene: Bruk teknologi og systemer som lar deg samle og analysere data på tvers av kanaler. I OmniOne har vi en kjøpsplattform for alle de viktigste kanalene og i denne blir alle kampanjer datadrevet optimalisert. Gjennom samlede rapporter kan vi spore kundeinteraksjoner, preferanser og kjøpshistorikk på tvers av kanaler.

5. Rett budskap i rett kanal: Tilpass innholdet for hver kanal. Tenk på hvordan kundene bruker kanalene og tilpass meldinger, tilbud og kampanjer deretter. For eksempel kan du bruke mer visuelt og engasjerende innhold på sosiale medier og bruke detaljert informasjon på nettstedet ditt.

6. Tilby problemfrie kontaktpunkter – dine største og viktigste konkurrenter har ikke tid eller ressurser for friksjon med kundene. Derfor må det oppleves sømløst for kunder å flytte mellom kanaler uten å miste informasjon eller progresjon. La de ta med seg handlekurven mellom kanalene og led dem til kassa effektivt og vennlig.

7. Kundeservice vinner alltid: På dette feltet kan du ikke kompromisse. En sømløs opplevelse på tvers av alle kanaler krasjer om ikke kundeservicen er smertefri. Uansett om den er digital eller fysisk – sørg for at kundene kan kontakte deg og få hjelp uansett hvilken kanal de velger. God og problemfri service bringer kundene alltid tilbake.

8. Se etter forbedringer: Bruk dataene fra kanalene og din egen opplevelse til å forbedre dine aktiviteter. Identifiser suksess og forbedringspunkter og gjør nødvendige justeringer. I OmniOne vil vår digitale datadrevne løsning gjøre dette underveis og komme med råd til forbedringer.

Skulle du trenge hjelp med oppskriften så ta gjerne kontakt. Vi har kompetansen, de teknologiske løsningene og dessuten forretningskritisk forståelse. Derfor har vi alltid tre mål med våre samarbeidspartnere. Vi vil kutte kostnader, minimere risiko og øke verdien.